Tillbaka
24.11.2020

3 veckors turné med Coral XL Axess

Influencer och bloggare Hanna Mietz gjorde en 3 veckors resa i en Adria Coral XL Axess 600 DP och blev övertygad om att en semester i en husbil helt enkelt är oslagbar och det bästa sättet att resa.

När det blev klart att vi skulle resa med en Adria Coral XL Axess 600 DP från Gebetsroither Caravan i nästan 3 veckor var jag mer än uppspelt. Äntligen tillbaka på vägen och fördjupa dig i Vanlife och alla äventyr som det medför. Efter att ha bott i vår VW T3-buss i 3 år och rest hela vägen till Marocko saknade jag verkligen denna livsstil i vår gamla  lägenhet. Så det var äntligen dags att komma ut ur lägenheten och in i husbilen.

"Rymligt alkov-sovrum med 2 sidorutor och ett panoramafönster blev snabbt vår favoritplats i husbilen."

Medan resväskorna packades snabbare än min partner kunde se, drömde jag redan om de spännande ändlösa vägarna,  och mysiga kvällar i husbilen med levande ljus.

Mer än tillräckligt med boendeyta ...

Så var vi redo att starta - den här gången med definitivt mer lyx och mer autonomi ombord än med vår älskade Bulli. När vi hämtade husbilen från Gebetsroither huvudkontor i Liezen på en fredag ​​eftermiddag, blev vi helt enkelt glada över den kompakta utrustningen. Förutom det stora kylskåpet fanns det till och med ett frysfack, en enorm mängd utrymme och förvaringsutrymme, inte bara i köket, utan också i hela vardagsrummet. Den rymliga alkoven i fronten med sina 2 sidorutor och ett litet panoramatak blev omedelbart vår favoritplats. Badrummet var också imponerande - ja, jag kallar det medvetet "rum" just nu, för det var inte bara en toalett, utan egentligen ett litet rum med en separat dusch, som var så stor att två personer lätt kunde duscha i den. En omfattande hälsotid på vägresan garanterades.

Efter att vi hade ordnat och lagrat allt ordentligt och kylskåpet var fyllt till randen började vi full av förväntan.

Vår plan var att utforska lite av vackra Österrike innan vi passerade gränsen till Tyskland för att överraska våra familjer i norra Tyskland. Vi hade anpassat oss till höstvädret i oktober och regnet, som dyker upp då och då, kunde inte skada oss.

Vår första destination var Attersee, där vi tillbringade de första dagarna av vår resa innan vi fortsatte till Traunsee. Hur underbart det är att alltid ha allt med sig i en fullt utrustad husbil, stanna där du tycker det är trevligt, njuta av en kopp kaffe i solen och sedan bara köra vidare. Så vi körde till foten av Traunstein, hade en lång vandring i 2 timmar med en fantastisk utsikt, och då kunde vi helt enkelt avsluta som en kung - med fyllda flaskor fulla av källvatten mycket bekvämt i vårt eget tillfälliga hus på hjul. Tack vare den inbyggda uppvärmningen blev det inte kallt på kvällen / natten och vi kunde ställa in önskad rumstemperatur direkt via kontrollskärmen.

Eftersom värmaren var placerad direkt under badrummet hade detta också en annan fördel: det var golvvärme. Det kunde inte vara bättre för ett mysigt bra humör på en höstkörning.

Så snart den tyska gränsen passerade hörde vi havet ropa ännu högre. Efter några fantastiska stopp i Tyskland körde vi direkt till mina föräldrars hem i Sommersdorf, på den vackra Kummerower See, i Mecklenburgs sjöområde. Efter alla österrikiska berg var det riktigt fint att njuta av de oändliga vidderna i det platta landet! Underbart! De tomma lantliga vägarna bjöd dig bokstavligen att utforska dem, pausa och njuta av tystnaden mitt i naturen. Hur inbjudande det än kan vara att koppla av med en bra bok och en kopp te, men många gånger helst bara sitta och titta på. Att stänga av tankarna och bara ladda batterierna. Vi njöt av den absoluta friheten som  husbilen medförde, för bortsett från att tömma toaletten, kassera gråvattnet och fylla på sötvattnet, körde vi inte till en campingplats en enda gång. Vi saknade ingenting med husbilsutrustningen.

"Chill Mode on" som i ditt eget hem!

Efter några dagar på Kummerower See kom vi äntligen till havet - till Kägsdorf vid Östersjön. Detta var vårt allra första stopp efter att vi köpte vår VW T3-buss. Så denna parkeringsplats har en mycket speciell betydelse för oss. Med ett glas vin och levande ljus lyssnade vi på ljudet av vågorna på kvällen och åtgav oss de vackraste minnena. Som alltid på sådana underbara resor flög tiden förbi på nolltid, och innan vi tog oss tillbaka till Österrike , vårt sista stopp var Lübeck. Där besökte vi inte bara min partners familj utan fick flera timmar vid havet på de vackraste platserna vid Schleswig-Holsteins kust. Om det hade varit upp till oss skulle vi gärna köra denna fantastiska husbil till slutet av världen. Med ett sorgligt hjärta var vi dock tvungna att ge tillbaka den efter en oförglömlig bilresa. Minnena förblir i form av bilder och videor, som vi kommer att titta på om och om igen.

Jag kan bara varmt rekommendera  denna husbil för en resa och till till alla som letar efter mer frihet, som vill komma ut ur vardagen för att hitta mer av sig själva och de väsentliga sakerna i livet.

Adria Coral XL - exteriören ser riktigt bra ut.

Mer om Hanna och hennes partner hittar du på

och här

(Text och foto: Hanna Mietz)